Gezond eten of écht gezond eten?

Het valt me op dat steeds meer mensen ontdekken dat als ze gezond eten ze heel veel bereiken: een beter gewicht, meer energie, meer zelfvertrouwen, minder vage klachten. Maar wat is dat dan eigenlijk: gezond eten? En waarom blijkt het zo moeilijk?

Als ik iemand vraag of hij/zij gezond eet, zegt men over het algemeen ja. Dat zou dan betekenen dat de meeste mensen gezond eten. Hoe kan het dan dat men toch een grote verandering bemerkt als ze (vaak met hulp van een diëtiste) écht gezond gaan eten? Waar zit hem dat verschil dan in: tussen gezond en écht gezond?

Er zit mijns inziens een groot verschil in referentie tussen wat men verstaat onder gezond eten. Als je bijna iedere dag groenten en regelmatig fruit eet, eet je gezond toch? Dit lijkt de heersende mening. Feit blijft dat een schokkende 95% van de Nederlanders níet aan 200 gram groenten en 200 gram fruit per dag komen. Men denkt dus dat ze gezond eten, maar feitelijk is dit iets anders.

Er zijn zelfs buitenlandse onderzoekers die beweren dat de norm van 200 gram groenten per dag nog veel te laag is. Zo pleiten onderzoekers van University College Londen voor 375 gram groenten en 300 gram fruit per dag. Hierbij moet het grootste gedeelte bestaan uit verse groenten (kookgroenten) en daarna pas uit salade.
SW_AndrewParrish
Is het dan zo moeilijk? Écht gezond eten? Ik geloof heilig in de verhouding waarin je eet, boven de losse aantallen. Als je uitgaat van een verhouding 1-2-4 (1-eiwit, 2-koolhydraten, 4-groenten) komt je al snel aan voldoende groenten. Een voorbeeld van de verhouding toegepast op een avondmaaltijd:
1-eiwit: 75 gram per persoon (vlees, vis, kaas, noten, etc)
2-koolhydraten: 150gram per persoon (aardappelen, gekookte pasta, gekookte rijst)
4-groenten: 300gram per persoon (toegevoegde gekookte of gewokte groenten)
Hierbij telt tomatensaus dus niet als groenten. Het gaat om daadwerkelijk toegevoegde groenten.

De verhouding is mijns inziens belangrijk, omdat dit een verhouding is die vol te houden is. Als je hetzelfde maakt wat je altijd doet en je moet alleen veel meer groenten toevoegen, krijg je jouw maaltijd nooit op. En dan is het inderdaad moeilijk om die hoeveelheid groenten binnen te krijgen. Door deze verhouding aan te houden, kom je qua calorieën over het algemeen goed uit en kun je heerlijk eten.

Dus eet lekker wat je wilt, gebruik verse producten en in de juiste verhouding!

Dit is een blog geschreven voor Boost Your Health en kun je hier teruglezen.

Share this post